نماز

نماز

نماز
نماز

نماز

نماز

آثار و برکات نماز جماعت


آثار معنوی


بزرگترین اثر معنوی نماز جماعت، همان پاداش های الهی است که گفته شد. روایت است که شبی، علی علیه السلام تا سحر به عبادت مشغول بود. چون صبح شد، نماز صبح را به تنهائی خواند و استراحت کرد. 

رسول خدا (ص) که آنحضرت را در جماعت صبح ندید، به خانه اورفت. حضرت فاطمه (ع) از شب زنده داری علی (ع) و عذر او از نیامدن به مسجد سخن گفت. پیامبر فرمود : پاداشی که بخاطر شرکت نکردن درنماز جماعت صبح، از دست علی (ع) رفت، بیش از پاداش عبادت تمام شب است. (1)      

 


رسول خدا (ص) فرموده است : لان اصلی الصبح فی جماعة احب الی من ان اصلی لیلتی حتی اصبح (2) اگر نماز صبح را به جماعت بخوانم، در نظرم محبوب تر ازعبادت و شب زنده داری تا صبح است. 

بخاطر همین فضیلت و پاداش هاست که اگر تعداد نمازگزاران از ده نفربیشتر شود، اگر تمام آسمان ها کاغذ، و دریاها مرکب و درخت ها قلم شودو فرشتگان بنویسند، پاداش یک رکعت آنرا نمی توانند بنویسند. (3). و نماز جماعت با تاخیر، بهتر از نماز فرادی در اول وقت است. (4)


2- آثار اجتماعی


نماز جماعت، مقدمه وحدت صفوف و نزدیکی دلها و تقویت کننده روح اخوت است. 

نوعی حضور و غیاب بی تشریفات، و بهترین راه شناسائی افراداست. 

نماز جماعت، بهترین، بیشترین، پاکترین و کم خرج ترین اجتماعات دنیاست و نوعی دید و بازدید مجانی و آگاهی از مشکلات ونیازهای یکدیگر و زمینه ساز تعاون اجتماعی بین آحاد مسلمین است. 


3- آثار سیاسی


نماز جماعت، نشان دهنده قدرت مسلمین و الفت دلها و انسجام صفوف است. 

تفرقه ها را می زداید، بیم در دل دشمنان می افکند، منافقان را مایوس می سازد، خار چشم بدخواهان است. 

نماز جماعت، نمایش حضور در صحنه و پیوند«امام » و«امت » 

است. 


4- آثار اخلاقی، تربیتی


در نماز جماعت، افراد در یک صف قرار می گیرند و امتیازات موهوم صنفی، نژادی، زبانی، مالی و. . . کنار می رود و صفا و صمیمیت ونوعی دوستی در دلها زنده می شود و مؤمنان، با دیدار یکدیگر در صف عبادت، احساس دلگرمی و قدرت و امید می کنند. 

نماز جماعت، عامل نظم و انضباط، صف بندی و وقت شناسی است. 

روحیه فردگرایی و انزوا و گوشه گیری را از بین می برد و نوعی مبارزه با غرور و خودخواهی را در بر دارد. 

نماز جماعت، «وحدت » در گفتار، جهت، هدف و امام را می آموزدو از آنجا که باید پرهیزکارترین و لایق ترین اشخاص، به امامت نمازبایستد، نوعی آموزش و الهام دهنده علم و تقوا و عدالت است. 

نماز جماعت، کینه ها و کدورت ها و سوء ظن ها را از میان می برد وسطح دانش و عبودیت و خضوع را در جامعه اهل نماز، افزایش می دهد. 

به خاطر اینهمه آثار است که به نماز جماعت، آن همه توصیه شده است. حتی نابینایی وقتی از حضور پیامبر، اجازه خواست که به مسجدنیاید، آن حضرت فرمود : از خانه تا مسجد، ریسمانی ببندد و به کمک آن، خود را به نماز جماعت برساند. (5) و نیز، نابینایانی که اجازه ترک شرکت در نماز خواستند، رسول خدا (ص) اجازه نفرمود. (6) از طرف دیگر، برخورد شدید نسبت به کسانی که به نماز جماعت اهمیت نمی دهند، نشان دیگری بر اهمیت و سازندگی آن است. 

در حدیث است که به چنان کسان، همسر ندهید  و معرف آنان نشوید.(7)


 


1- سفینة البحار، ج 1، جماعت. 

2- کنز العمال، ج 8 حدیث 22792. 

3- توضیح المسائل امام(قدس سره)مسئله 1400. 

4- توضیح المسائل امام(قدس سره)مسئله 1402


5- وسائل، ج 5 ص 377.


6- کنزالعمال، ج 8 ص 255. 

7- سفینة البحار، ج 1، جماعت.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.